Przez żołądek do serca pracownika

Tak jak można spodziewać się po tytule będziemy mówili o jedzeniu, a dokładnie mówiąc o ważnym aspekcie każdej firmy – dokładnie zgadliście: aneks socjalny dla pracowników.

Niestety muszę zmartwić osoby, które liczyły na przepisy kulinarne, takich nie będzie w tym wpisie. Natomiast zdjęć miejsc, gdzie można smacznie zjeść podczas przerwy w pracy na pewno nie zabraknie.

Więc zaczynamy naszą kulinarną podróż bo rozmaitych zakątkach firm, gdzie wygłodniały i zmęczony pracownik będzie mógł się posilić i odpocząć.

Jeszcze w woli wstępu – wpis był możliwy dzięki uprzejmości firmy JFM Furniture z siedzibą w Warszawie. W imieniu swoim i czytelników, dziękuje za udostępnienie materiałów, a zwłaszcza tak ciekawych zdjęć.

Lokale firmowe składają się z wielu różnego rodzaju pomieszczeń. Większość z nich jest przeznaczony do obsługi klientów, spotkań z kontrahentami, wewnętrznych posiedzeń zespołów lub wykonywania czynności biurowych lub produkcyjnych. Na samym końcu jest uwzględniany aneks socjalny dla pracowników. Oczywiście nie jest to regułą w każdej firmie, co pokarzą poniższe przykłady. Natomiast w większości firm taka praktyka jest codziennością.

Czym to jest spowodowane?

O ile w małych lokalach biurowych (powierzchnia do 100m2) można to tłumaczyć bardzo małą ilością miejsca, o tyle w większych biurach tego typu tłumaczenie jest już niestety mijaniem się z prawdą. Zazwyczaj traktowanie tematu aneksów socjalnych po macoszemu jest spowodowane dwoma kwestiami:

  • oszczędności, które polegają na maksymalizacji przestrzeni pracy lub ekspozycji,
  • brakiem zrozumienia tematu wydajnej pracy zatrudnionych pracowników.

Obydwa powody są wobec siebie komplementarne i przenikają się nawzajem. Oszczędności polegające na redukcji pomieszczeń socjalnych w przyszłości odbiją się na wydajności pracowników i będą mniejsze niż potencjalne zyski firmy w dłuższym czasie – przy założeniu, iż pracownik byłby wypoczęty i pracował wydajnie. Drugi powód skutkuje takim samym efektem – niższa wydajność pracownika w firmie.

Mówiąc o wydajności pracowników w firmach należy osadzić tą kwestię w realiach gospodarki wolnorynkowej, w której każda firma posiada wiele podmiotów konkurencyjnych. Oferta większości firm z danej branży jest zbliżona – zarówno cenowo jak i pod względem jakości produktu lub usługi.

I właśnie w tym miejscu pojawia się meritum sprawy, kluczowe dla przedsiębiorcy.

Oferując podobne produkty bądź usługi większość firm posiada zbliżone koszty stałe. Stosunek wypracowanego zysku do ceny sprzedawanych produktów zależy od wydajności pracowników. Jest to jeden z nielicznych czynników kosztowych, który można poprawić. Dzięki temu dana firma osiąga przewagę konkurencyjną i wyższe zyski dla właścicieli.

Lecz po tak obszernym wstępie teoretycznym, warto przejść do meritum i pokazać ciekawe przykłady rozwiązań meblowych, które pozytywnie wpłyną na wydajność pracy pracowników.

Przykład nr 1 – klasyka w nowoczesnej odsłonie

Źródło: http://jfm-furniture.pl/meble-pracownicze

Realizacja pomieszczeń socjalnych, jeśli można je tak jeszcze nazwać została utrzymana w tradycyjnej białej kolorystyce. Kontrastem bieli jest ciemna podłoga, która imituje drewniany parkiet. Tapety z motywami egzotycznych zwierząt nadają niepowtarzalnego charakteru i na pewno wpłyną kojącą na zestresowanych pracowników. Posiłek czy szybkie espresso w takiej atmosferze da zastrzyk energii na kolejne godziny w biurze.

Zalety takiej koncepcji:

  • białe fronty z forniru są łatwe w utrzymaniu czystości,
  • ciemne siedziska kanap i krzeseł są odporniejsze na zabrudzenia i plamy. Dzięki temu ewentualne, trwałe zabrudzenia nie będą, aż tak widoczne,
  • sprzęty AGD (zmywarka, mikrofala czy lodówka) to już chyba standard w takiej klasy zabudowach meblowych.

Przykład nr 2 – nowoczesność połączona z nietypowymi, lecz funkcjonalnymi rozwiązaniami

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Powyższy przypadek pokazuje, że biel jest nadal często wykorzystywana, a jej najlepszym dopełnieniem kolory brązu. Na uwagę zasługuje nietypowy taras wypoczynkowy z hamakami oraz podwieszane huśtawki do sufitu – każdy ma coś w sobie z dziecka.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Tego rodzaju designerski taras musi być odpowiednio zabezpieczony, aby osoby przebywające na nim czuły się bezpiecznie. Do tego celu idealnie nadają się zabudowy szklane, które zabezpieczają powierzchnie tarasu. Zabudowy szklane idealnie komponują się z drewnem oraz metalem. Dlatego zabudowy szklane idealnie wkomponowały się w bryłę tarasu i stworzyły integralną całość.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Lecz to nie wszystko. Jeśli w tej firmie mamy dłuższą przerwę – możemy zagrać w ulubioną grę na konsoli. Już widzę turnieje pracowników, którzy grają w ulubione gry – w takim miejscu sam bym chętnie pracował i wypoczywał.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Przykład nr 3 – drewno, cegły i kolory tęczy

Źródło: http://jfm-furniture.pl

W tym przypadku motywem przewodnim jest magia barw. Jest to dość ciekawa koncepcja, która pokazuje iż dla dobrego projektanta wnętrz zestawienie dużej palety barw nie jest problemem. Wyróżniającym elementem na tle pozostałych kompozycji jest aneks biblioteczny, który umożliwia wyciszenie się pracowników. Dzięki temu, mogą na spokojnie przemyśleć problem. W ciszy skalkulować ryzyko, a następnie wybrać najlepsze rozwiązanie. Taka decyzja nie będzie podjęta pod wpływem emocji.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Przykład nr 4 – meble pracownicze nie muszą być białe. Czas na żywe kolory

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Odważne kolory w aneksie socjalnym? Dlaczego nie – jeśli takie meble pracownicze komponują się z filozofią danej firmy to jak najbardziej. Odważne kolory pobudzają – co jest pożądane u pracowników, którzy mają wykazywać się w pracy kreatywnością.

Przykład nr 5 – aneks socjalny stylizowany na francuską nutę

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Czasami firmy żądają czegoś więcej niż ładny wygląd wnętrz. Tu mamy taki przykład. Meble pracownicze zostały wykonane na kształt francuskiej kawiarni. Uwagę przykuwa doskonałe dobranie dodatków. Nawet lodówka jest stylizowana na francuską nutę z początku lat 80.

Podsumowują powyższe meble pracownicze nasuwa się jedna, lecz bardzo znacząca konkluzja. Korporacje w Polsce dostrzegły, iż jednym z najważniejszych składników sukcesu jest kapitał ludzki. Wbrew powszechnemu przekonaniu, na rynku brakuje pracowników z wysokimi kwalifikacjami. Dlatego firmy jak już pozyskają dobrze wykwalifikowanych fachowców, prześcigają się w pomysłach na ich zatrzymanie. Standardem są dodatkowe ubezpieczenia medyczne, karnety do kubów fitness czy premie za efekty. Tak więc, firmy chcą jak najbardziej urozmaicić pracownikom wystrój wnętrz w pracy i dać im poczucie komfortu podczas przerw w wykonywaniu ich obowiązków.

2 thoughts on “Przez żołądek do serca pracownika

  1. Marta Mi

    Nawet nie miałam pojęcia, że można w taki sposób umeblować kuchnię. Bardzo ciekawe pomysły – zwłaszcza ostani stylizowany na francuską nutę.

  2. Łukasz

    U mnie w firmie, mógłby prezes coś takiego wprowadzić – zwłaszcza ten hamak. Oj pomarzyć można i tyle. Bardzo fajne te meble.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *