Ergonomia miejsca pracy

Projektując wystrój wnętrz w pomieszczeniach firmowych należy kierować się następującymi zasadami:

  • wygląd, który będzie spójny z koncepcją wizualną całej firmy i jej charakterem działalności,
  • maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni biurowej,
  • oraz najważniejsze ergonomia pracy, która jest najważniejsza dla osiągania możliwie najwyższych zysków przez podmiot gospodarczy.

Właśnie ergonomia pomieszczeń biurowych, która powinna być oczywista, nie zawsze jest najważniejsza w projektach architektów wnętrz. Być może kierują się oni w większym stopniu kwestiami wyglądu wizualnego pomieszczenia. Takie podejście jest do zaakceptowania podczas projektowania wystroju wnętrz mieszkania czy domu. Tu liczy się wygląd, komfort a ergonomia może zejść na drugi plan. Czynności, które wykonujemy w domu i są powiązane z meblami są raczej sporadyczne. W domu nie odbieramy kilkadziesiąt razy telefonu w ciągu dnia. Nie spędzamy przy biurku wielu godzin pracy, które są podzielone na wiele czynności, nierzadko wykonywanych praktycznie równocześnie.

Właśnie spędzanie wielu godzin przy stanowisku pracy i wykonywanie wielu czynności równocześnie wymusza jego jak najlepsze przygotowanie pod względem ergonomii, która przekłada się bezpośrednio na wydajność pracy. Kluczowym jest szybki dostęp do telefonu, dokumentów w szufladach i klawiatury komputera. Te czynności powinny być wykonywane bez konieczności wstawania od stanowiska pracy.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://www.pekro.pl

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://dbmeble.pl

Powyższe przykłady doskonale ilustrują przedstawioną tezę. A co jeśli nie wszystkie dokumenty mogą znajdować się przy stanowisku pracy pracownika? Oczyścicie jest to częsta sytuacja w firmie. Należy wtedy tak zaprojektować pomieszczenie biurowe, aby w łatwy i szybki sposób można było z nich skorzystać, co ilustrują poniższe aranżacje.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Natomiast w poniższym przypadku można było by się pokusić o inne rozmieszczenie stanowisk pracy. Zakładają symetrię szafy (nie widać tego na ilustracji), pracownicy siedzący pośrodku mają utrudniony dostęp do szaf z dokumentami. Ponadto podczas dostępu do nich będą przeszkadzali swoim kolegą, którzy pracują po bokach. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, lecz oczywiście dopuszczalne i w miarę ergonomiczne.

Źródło: http://www.egdesign.pl

Ergonomia biura to nie tylko komfort pracowników i szybkość ich pracy.

Pod tym pojęciem należy również wykorzystanie powierzchni maksymalizując możliwość zatrudnienia potencjalnych pracowników. Jest to bardzo istotne w przypadku firm, które się rozwijają i w niedalekiej przyszłości będą musiały powiększyć swój personel.

Kwestię rozwoju należy rozumieć w dwóch płaszczyznach. Pierwsza to liczba stanowisk pracy. Druga to odpowiednie zaprojektowanie szaf, które będą wstanie pomieścić coraz większą liczbę dokumentów niezbędnych do poprawnego funkcjonowania firmy. Oczywiście jak już wcześniej wspomniałem – dostęp do tych dokumentów musi być szybki.

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Źródło: http://jfm-furniture.pl

Powyższe rozwiązania doskonale wpisują się w tą tezę. Po pierwsze wykorzystują w 100% dostępną powierzchnię w biurze, a zarazem dostęp do szaf jest bardzo intuicyjny i w tym przypadku nie wymaga konieczności wstawania z obrotowego krzesła. Doskonałym pomysłem jest zastosowanie kilku kolorów frontów. Takie rozwiązanie umożliwia szybsze odnalezienie potrzebnych dokumentów, których miejsce magazynowania oznaczone jest innym kolorem.

5 thoughts on “Ergonomia miejsca pracy

  1. Marek

    Właśnie trafiłem na twój blog. Nareszcie konkretnie i na temat. Bardzo interesująca ostatnia aranżacja – szafy w rożnych kolorach. Na pewno wykorzystam ten pomysł w swoich projektach.

  2. Mirka

    Fajne zestawienie mebli. Szkoda tylko, że są to meble do dużych pomieszczeń biurowych. Może udało by się napisać artykuł o aranżacji małej firmy?

    1. admin Post author

      Witaj. Dziękuje za wpis i u dział w dyskusji. Postaram się coś przygotować o małych pomieszczeniach biurowych. Zaglądaj regularnie na bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *